Trump´s Hot Air: Global Climate Change in the New Era

Donald Trump’s presidency is as real as global climate change. What should we expect from the coming years for the development of climate-related policies, international relations, and greenhouse gas emissions? The current US leadership has sent strong signals that environmental issues are not among their priorities. During his first weeks in office, the new president has issued a series of decrees and statements aimed at curbing previous climate change adaptation policies. Because climate change is a global phenomenon, this trajectory is likely to affect people throughout the world.

This roundtable brings together an environmental anthropologist, an US law scholar and a political scientist to discuss the possible consequences of Trump’s presidency for global climate change, both institutionally and for vulnerable populations. To what extent are his statements and decrees mostly metaphorical hot air with little traction? And in what ways can and will his administration produce hot air materially by hastening climate change and jeopardizing people’s lives and livelihoods?

The Anthropologist is a 2015 American documentary film directed by Seth Kramer, Daniel A. Miller, and Jeremy Newberger (Ironbound Films). At the core of The Anthropologist are the parallel stories of two women: Margaret Mead, who popularized cultural anthropology in America and Susan Crate, an environmental anthropologist currently studying the impact of climate change. Uniquely revealed from their daughters’ perspectives, Mead and Crate demonstrate a fascination with how societies are forced to negotiate the disruption of their traditional ways of life, whether through encounters with the outside world or the unprecedented change brought by melting permafrost, receding glaciers and rising tides. (http://www.docnyc.net/film/anthropologist-the/)

Panel guests:

Susan Crate (Environmental Anthropology, George Mason University)

Kirk Junker (US American Law, GSSC, University of Cologne/Director International Master of Environmental Sciences Programme (IMES))

Detlef Sprinz (Political Science, PIK - Potsdam Institute for Climate Impact Research/Käte Hamburger Kolleg, University of Duisburg-Essen)

Chair:

Franz Krause (Anthropology, GSSC, University of Cologne)

Trumps heiße Luft. Globaler Klimawandel in einer neuen Ära

Podiumsdiskussion und Filmvorführung am 11.05.2017

Die Präsidentschaft von Donald Trump ist so real wie der globale Klimawandel. Was kommt in den nächsten Jahren in Bezug auf Klimapolitik, internationale Beziehungen und Treibhausgasemissionen auf uns zu? Während seiner ersten Wochen im Amt hat der neue Präsident eine Reihe von Dekreten und Erklärungen herausgegeben, die deutlich machen, dass Umweltfragen nicht gerade zu den Prioritäten der neuen US-Regierung gehören.

In der Veranstaltung diskutieren eine Umwelt-Ethnologin, ein Experte für US-amerikanisches Recht und ein Politikwissenschaftler mit Schwerpunkt Klimapolitik über die möglichen Konsequenzen von Trumps Präsidentschaft für den globalen Klimawandel. Sind seine Aussagen und Dekrete sprichwörtlich heiße Luft mit geringen realen Konsequenzen? Oder werden die USA unter seiner Präsidentschaft im wahrsten Sinne des Wortes heiße Luft produzieren, indem sie den Klimawandel beschleunigen und somit das Leben und die Lebensgrundlagen von Menschen weltweit gefährden.

Die Veranstaltung wird abgerundet durch eine Vorführung des Films „The Anthropologist“ (80 Min, OV, 2015, Regie: Seth Kramer, Daniel A. Miller, and Jeremy Newberger, Ironbound Films). Der preisgekrönte Dokumentarfilm erzählt die zwei parallelen Geschichten der berühmten Kulturanthropologin Margaret Mead und Susan Crates, einer Umweltanthropologin, die derzeit die Auswirkungen des Klimawandels untersucht.. Der Film zeigt eindrucksvoll die Folgen, die der Klimawandel weltweit für unterschiedliche Gesellschaften mit sich bringt.

Podiumsgäste:

Susan Crate (Umweltethnologie, George Mason University, USA)

Kirk Junker (US-Amerikanisches Recht, GSSC, Universität zu Köln)

Detlef Sprinz (Politikwissenschaften, PIK – Potsdamer Institut für Klimafolgenforschung/Käte Hamburger Kolleg, Universität Duisburg-Essen)

Moderation:

Franz Krause (Ethnologie, GSSC, Universität zu Köln)

Die Veranstaltung findet in englischer Sprache statt. Freier Eintritt.